Markedsføring

Hvordan å ta salongen til neste nivå

Åpningstider

Det er år 2018. Du har salongen din mitt i en blomstrende by med mye trafikk. Du har åpent mellom 9.00 – 17.00. Nok synes du? Javel, det er ikke nok. I dagens samfunn må du begynne å tenke nytt, med all den konkurransen du har rundt deg og de som ønsker velvære ønsker den ikke mitt i arbeidstiden og du må begynne å tenke nytt hva gjelder åpningstider. I dag skal du ha åpent de tider det passer best form kunden.

Kjappe skjønnhetsbehandlinger

Kjapp skjønnhet er nå blitt en del av den voksende groomingkulturen i New York. Og i de senere årene har store byer i Storbritannia, som London og Manchester, fulgt etter. Nå har trenden kommet til Norge. Nå har Norge også fått en slik; Cutters. Hvem kjenner ikke til dem? Hvis ikke da kan jeg informere om at de har fått stor oppmerksomhet både av det gode og det mindre gode. Kritikken raser og hoper seg opp og sinte frisører i Norge snakker store ord om hvor frekke Cutters er å tilby tjenester uten å tilby hårvask. Genialt synes jeg. Hvem og en i en markedssituasjon har lov å gjøre det de vil og når det er fri konkurranse så er det fri konkurranse og folk flest har lov å gjøre det de vil, så fremt det ikke går på akkord med liv og helse til de ansatte. Jeg har lest en del intervjuer med de som jobber innen Cutters konseptet og jeg kunne ikke bedre se enn at de var kjempefornøyd.

Vil kunden ha dem så må bransjen godta det. Det nytter ikke å syte. Det som nytter er å selv finne på noe lurt og bli med på leken. Finne på noe som kunden liker, uansett hva det nå måtte være. Customer is king. Slik er det.

Med deg som skjønnhetssalongseier forstår vi at du vil gjerne:

  • Tiltrekke deg nye kunder
  • Øke fortjenesten din
  • Møte tilbud og etterspørsel
  • Plassere salongen din foran konkurrentene dine

Vil du ha noen tips om hva du kan gjøre for å bli riktig populær? Les videre.

Tilpass arbeidstiden din og fristende utvalg til dine kunder

Kanskje du vil appellere til en gruppe kunder som lever et hektisk liv og springer mellom møter og alltid må se perfekt ut? Med dette i tankene kan du tilby kjappe behandlinger som kjapp frisyre eller gel manikyr til en god lunsjpris, og se til at du har arbeidskraft for å oppfylle etterspørselen. Slike tilbud kan bli riktig populære og informasjon om de spres fort.

Tilby tjenester når dine kunder trenger dem mest

Tidlig morgen i tiden mellom kl. 06.00 og 08.00 er den tiden fleste gjør seg klare for arbeid. I et hektisk miljø med mange som jobber på toppnivå og utseende er viktig kan det være interessant å åpne salongen din for å imøtekomme disse menneskene – hvis du er nervøs for å prøve noe annerledes, test med en prøveperiode i en måned eller så. Marker salongen din for å la folk få vite at du er åpen for “før-arbeidstid” sminke eller negler og se hvordan klienter reagerer.

Det er viktig å ikke overbelaste kundene for disse bekvemmelighet-tjenestene. Som en viktig aktør innen servicebransjen er det din posisjon å betjene kundene dine når det passer dem og når de sannsynligvis vil ha behov for dine tjenester.

Tenk utenfor boksen (salongen)

Nettverk er et godt verktøy i tjenestebransjen. Du kan prøve å tilpasse deg lokale bedrifter og se om du kan finne gjensidig fordelaktige måter å jobbe for dem. Kanskje du kan forhandle for å bli kommer på stedet partner for å hjelpe folk til å gjøre seg klar for arrangementer, møter og lignende.

Ved å tenke på ulike måter å markedsføre deg, åpner du opp flere muligheter som kan betjene kunden din bedre.

 

Oppsummert

Det er viktig å hele tiden tenke nytt og se på hvor du kan vinne i konkurranse med andre og følge godt med hvordan skjønnhetssalonger kommer seg på topp i bransjen. Ingen vekst kommer av å sove på vakten. Du må være frempå og modig og teste nye metoder og tjenester hele tiden. Se opp og følg med hva som skjer rundt deg og ikke gå under i konkurransen, du og må tenke nytt.